Covrigării cu nume sfinte, Nr 1 in brand 

84 / 100

Ioan, Luca, Matei, Paul Sunt Nr 1 in brand

E plin de covrigării în marile orașe, iar ăsta e semn că-i o afacere care aduce bani frumoși. Dacă stau bine să mă gândesc, acesta e genul de business pe care l-aș pune și eu pe picioare. Dar e greu să fii bun într-o lume a celor care au atins excelența și se apropie de perfecțiune.

Numărul de simigerii, covrigării şi gogoşerii din România a crescut de peste şase ori din 2009 până în prezent, ajungând la aproape 3.800 de astfel de unităţi, potrivit calculelor  pe baza datelor de la Auto­ri­ta­tea Naţională Sa­ni­tar-Vete­ri­na­ră şi pen­tru Si­gu­ran­ţa Ali­men­telor (ANSVSA).

Cele mai multe simigerii, covri­gării, gogoşerii se află în Bucureşti, în număr de 722, apoi în Argeş (306), urmate de jude­ţul Arad (277). În Capitală, anul tre­cut şi în acest an au fost deschise peste 70 de u­nităţi noi, ju­mă­tate des­chi­zân­du-şi feres­tre­le în 2020, în po­fida pandemiei de COVID-19.

În primele zece judeţe din ţară sunt 2.657 de simigerii, covrigării, gogoşerii, adică 70% din numărul total de unităţi din ţară.

Astfel, datele arată că cei mai „flămânzi“ oameni se află în Bucureşti, în Muntenia, în Banat şi în centrul ţării, cele mai puţine fiind în zona Moldovei, în judeţe ca Galaţi, Botoşani sau Iaşi.

Simigeriile LUCA

E una dintre acele afaceri cu covrigi care au explodat la propriu în ultimii ani. Povestea simigeriilor LUCA e senzațională și îl are în centrul atenției pe un puști de 25 de ani (la acea vreme) pe nume Cosmin Postole. În 2010, Cosmin muncea în cadrul unei corporații cunoscute în România, dar a decis să-și bage picioarele în munca de birou și să deschidă prima covrigărie sub brandul LUCA.

A găsit un spațiu cu vad ideal (Piața Uniri din București) și a investit 15.000 de euro în business. Nu a făcut acest pas singur, ci alături de George Adragăi, împreună cu care gestionează în prezent toată rețeaua de simigerii LUCA (București, Constanța, Bacău, Galați, Suceava, Vaslui și Botoșani).

simigeria Luca
?

Nu mi-au răspuns la mail-ul pe care l-am transmis, însă știm că Tinervis Group, compania care gestionează lanțul de simigerii, are peste 700 de angajați. Anul trecut, LUCA a solicitat și primit un ajutor de stat în valoare de 1,6 milioane de euro pentru a se extinde în trei județe din Moldova. Principala justificare a firmei a fost că va genera 240 de locuri de muncă permanente.

Simigeria LUCA e o afacere care se poate lua în franciză, însă datele business-ului sunt disponibile doar la cerere. În prezent, în simigeriile LUCA găsești clasicii covrigi (însă după rețetă proprie), CovriLuca – covrigul cu crenvurști (cel mai vândut produs din portofoliu), covrigi cu ciocolată, cu măsline, cu mere, cu vișine, cu stafide, cu ceapă, dar și pizza.

Foarte important de precizat, aluatul folosit la prepararea produselor de simigerie e mereu proaspăt. Cei de la LUCA spun că nu congelează materia primă pentru prepararea covrigilor. Și ei au un fix cu tradiția, pe care o scot în față de câte ori au ocazia. De parcă Traian și Decebal mâncau covrigi sau covrigul e produs național.

Simigeriile MATEI

O altă afacere cu covrigi în plină ascensiune este simigeria MATEI. Nu a avut parte de un marketing atât de intens precum ceilalți doi competitori de care am vorbit deja, însă se extinde văzând cu ochii. În București funcționează trei unități, însă o a patra este în curs de amenajare, vizavi de stația de metrou Pipera.

Cei care dețin brandul MATEI o dau și ei cu tradiția românească, motiv de inspirație pentru preparatele marcă proprie. Pe lângă covrigi, la MATEI găsești și sandvișuri, rulouri cu cabanos și crenvurști, quesadilla (da, produs specific românesc), plăcinte, pizza, merdenele, lactate, răcoritoare și cafea.

simigeria Matei
?

Brutăriile PAUL

Povestea brutăriilor PAUL începe în 1889 și e legată de numele lui Charlemagne Mayot, un agricultor din nordul Franței care deținea, împreună cu soția lui, o mică brutărie. Ca și în cazul McDonalds, afacerea PAUL avea să cunoască înflorirea datorită geniului unui alt personaj, care a intrat în familia de brutari agricultori Mayot.

Julien Holder, care s-a însurat cu nepoata lui Charlemagne Mayot, Suzanne, deschide, împreună cu aceasta, propria brutărie, în 1935, pe rue des Sarrazins, în Lille. Însă, cel care va duce afacerea mai departe va fi fiul lor, Francis Holder, care va pune la cale planurile de extindere ale business-ului.

Prima brutărie PAUL din afara Franței a fost deschisă în 1985 la Barcelona, însă asta ne interesează mai puțin. Mai mult ne-ar putea interesa faptul că afacerea a intrat în România în noiembrie 2008, când s-a deschis unitatea din Băneasa Shopping City. Lanțul de brutării și patiserii PAUL numără, în prezent, 18 unități în toată țara, însă compania este în plină expansiune în România.

Recunosc, includerea brutăriilor PAUL în acest articol e puțin forțată, întrucât nu e doar o afacere cu covrigi. Paleta de produse de patiserie și de brutărie este mult mai largă aici, PAUL fiind un loc în care mai degrabă să zăbovești, decât să iei o gustare la pachet, în drum spre serviciu.

Paul patiserie

Din 2015, delicatesele PAUL pot fi comandate și acasă, prin intermediul serviciului lor de catering. Preparatele lor, de la sandvișuri, plăcinte foietaj, minitarte, până la minieclere și macarons, sunt printre cele mai apreciate gustări la evenimente organizate acasă, la birou sau la recepții de tot felul.

Deși a intrat pe piață în aceeași perioadă cu celelalte afaceri cu covrigi și produse de patiserie de care am vorbit deja, brutăriile PAUL au o comunitate de fani pe Facebook de 10-20 de ori mai mare. Peste 78.000 de români apreciază acest brand și preparatele, sofisticate și scumpe, dar extrem de gustoase ale acestui lanț cu o istorie de peste 125 de ani.

Condițiile de intrare în această afacere cu delicatese sunt la fel de sofisticate ca și meniul. Taxa de franciză, care pornește de la 300.000 de euro, ar putea descuraja pe oricine. Dar, am spus deja, PAUL nu este doar o afacere cu covrigi, iar cei care dețin acum frâiele (nepoții lui Julien Holder) nu intenționează să coboare deloc ștacheta.

De aceea, pe lângă spațiul de cel puțin 120 mp pe care trebuie să-l deții (pentru a putea prepara pâinea în văzul lumii), un francizat trebuie să folosească materii prime fabricate în Franța, cum sunt făina și untul.

Covrigăriile  IOAN

Un business mic, care a pornit la Sibiu, dar s-a extins recent în Târgu Mureș, Cluj-Napoca, Sebeș, București și Alba Iulia este covrigăria IOAN. „Covrigi cu suflet” este motto-ul firmei care administrează micul lanț de covrigării. Cu suflet sau fără, am remarcat o totală lipsă de inspirație în alegerea produselor.

IOAN nu se remarcă deloc în peisajul de afaceri cu covrigi, cele mai multe preparate fiind întâlnite și la competitori: aceiași covrigi cu crenvurști, aceleași aperitive cu șuncă și cașcaval. Totuși, la IOAN găsești langoși, celebrele plăcinte ungurești.

covrigaria Ioan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *